- Készüljünk elő a horgászathoz -

A módszert, kifejezetten tavakra fejlesztették ki, állítólag az angolok. A lényege, hogy nagy távolságra is finom szereléssel horgásszunk. Nem mondom, hogy folyókon nem lehet alkalmazni, de arra vannak eredményesebb megoldások is. (Személy szerint én,  mártogatásra használom a pontyos matchbotot - ha időm engedi.) Úgy szeretném bemutatni a horgászmódszert, hogy közben segítsek az eszközök vásárlásában is. Röviden, tömören (amennyire lehet…), de elolvasva mindenkiben alakuljon ki egy kép, aminek az első bevetésnél meg kell felelni ahhoz, hogy ne menjen el idő előtt kedvünk. Már az első horgászat alkalmával is tisztában legyünk a fontossági sorrenddel. Azoknak ajánlom írásom, akik most szeretnének belemelegedni ebbe a nehéz, sportos, de igen eredményes és szép horgászmódszerbe. Előre szeretném leszögezni, hogy felejtsük el a herélt megoldásokat – itt nem lehet alkut kötni – csak ide illő eszközök alkalmazása vezet eredményre és mindenre szükség van, amit felsorolok!

A horgászbotról azt kell tudni, hogy kecses, hajlékony, sűrűn helyezkednek el rajta a gyűrűk és mivel folyamatosan kezünkben tartjuk, igen könnyű pálca. Méretre a 3, 6 métertől a 4, 5 méterig választhatunk. A bot hosszát a meghorgászandó távolságtól, a tó mélységétől és a mögöttünk elhelyezkedő terepakadálytól tesszük függővé. Ha mély a tó, vagy nagy távolságot kell meghorgászni, akkor ajánlom a hosszabb botokat. Ha kisebb tavon sekély vízben kívánjuk szerencsénket kipróbálni, elég a rövidebb bot. Akkor is elég, ha mögöttünk töltés, fa, bokor, vagy épp egy hétvégi ház van. Arra ügyeljünk, hogy horgászatunk a lehető legkényelmesebb legyen. Dobósúlyban van eltérés, de egy pontyos bottal is lehet keszeget fogni és ez fordítva is igaz. A lényeg, hogy mindkét formában legyünk nagyon türelmesek a hallal! Első vásárlásnál, tudnám ajánlani a 3, 9 métert. Ez még- és már megfelelő.

Az orsó, mindegy, hogy első- vagy hátsó fékes (ki mit szokott meg, milyenre esküszik) fontos, hogy kiváló fékrendszerrel bírjon és legalább 3 acél golyóscsapággyal rendelkezzen! Sokat fut az orsó, megbízhatónak kell lennie! Mérete 40-es (vagy 4000) nagyságú, dobja általában magasított. Zsinór befogadó képessége nem kell, hogy nagy legyen, mivel vékony (ált. 0. 16 - 0. 20-ig használjuk, attól függően, hogy apró, vagy testes halakra horgászunk) damillal pecázunk és 100m-nél nem kell rá több. A kényelmesen meghorgászható távolság 20 - 50m. Elvárjuk, hogy hibátlan zsinórvezető görgője legyen, mert akkor nem csavarja az igen sűrűn kidobott és becsévélt madzagot. Fontos még, hogy gyors (6: 1 áttételű, vagy lehet lassabb, de akkor a dob átmérője legyen nagy) legyen.

A felcsavart damilnak, ne a szakítószilárdságát nézzük, mert az nem minden esetben felel meg az igazságnak. Az ára sem tükrözi mindig a minőséget. Inkább arra ügyeljünk, hogy süllyedő (süllyedővé tehető) és lágy – jó csomótűrő tulajdonsága legyen! Az összehangolt szerelék sokkal fontosabb, mint a terméken feltüntetett adat! A zsinórt minden horgászat előtt – néha közben is - zsírtalanítani kell, mert a szennyeződés hamar rárakódik, és nem süllyed. Ha nem süllyed, az áramlat belekapaszkodik és elsodorja – hasa lesz a zsinórnak. Ha megfeszül, elhúzza az úszót és álkapást idéz elő, a fenéken megakadó horog.

Ha ezeknek az elvárásoknak megfeleltünk, akkor irány a vízpart!

Miután az orsót felszereltük a botra, és a zsinórt behúztuk a gyűrűkbe, a damilra felrakunk egy úszórögzítőt. Ebbe akasztjuk majd az úszónkat. A rögzítő kétféle lehet –rögzített vagy csúszó. Ha nem kell 3m-nél nagyobb eresztékkel horgásznunk az utóbbit, míg mélyebb vizekben az előbbit használjuk. A csúszó úszórögzítőt, cérnaütközők közé rakjuk be. Alulra is, felülre is, rakjunk két ütközőt egymás mellé, hogy horgászat közben, ne másszon el a beállított eresztékünk, vagy ne csússzon ólmunkra az úszó! Mivel a cérnaütköző áthalad a gyűrűk között is, ez egy ütköző használatakor hamar előfordulhat. A két stopper, egymást biztosítja majd az elcsúszástól.

Alá egy forgót kötünk a zsinórunk végére. Felrakjuk úszónkat és magunk előtt vízbe lógatva, besúlyozzuk.

Az úszó lehet testnélküli (ceruza), vagy testel készített. 30m-ig kényelmesen horgászhatunk testnélküli úszóval, ha a meghorgászandó mélység, egy méter közelében van. Ha távolabb próbálunk pecázni, vagy mély a víz, akkor testel ellátott, úszót használjunk! A távolságtól és a mélységgel arányosan alkalmazunk nagyobb úszót. Az úszó hegye lehet tele és karbonszáras. A tele jelzőt általában pontyozáshoz, míg a karbon szárat keszegezéshez használjuk. A távolságtól és a mélységtől nagyban függ, mit és miért használunk. Maga az úszó lehet önsúlyos és önsúly nélküli. Önsúlyos úszó között is megkülönböztetünk fix, és lamellás úszót. Hogy mikor mit és hogyan használunk, az megér egy külön fejezetet…

Tehát belógatjuk az úszót, és besúlyozzuk. A súlyozás legegyszerűbb módja, ha a forgó felett helyezzük el az összes ólmot - az úszót úgy merítsük meg, hogy a kiszemelt távolságban, még épp, jól látható legyen. Így lesz, a legérzékenyebb, jelzőnk. Ez nagy pontosságot követel, figyeljünk oda! Ha elvégeztük a beállítást, a forgó fölött hagyunk egy, vagy két apró sörétólmot (ez lesz a jelzőólom) - a többit egyesével felhúzzuk zsinórunkon, 20cm-re a jelző ólomtól. A forgóval egybehúzott ólomnak a kapásnál van jelentősége. Mindegy, hogy elhúzza, vagy megemeli csalinkat a hal, apró súlyt kell mozgatnia. Az apró súly mozdulatát, jól közvetíti majd úszónk. A főólom ránehezedése előtt, illő bevágni!

A súlyozás után, dobunkon, befújjuk zsíroldóval zsinórunkat (süllyedővé tesszük a damilt). Nyílt terep felé, dobunk egy párat, és a víz alatt visszacsévélve, a bot végét, határozott mozdulattal kirántjuk a vízből. Így tisztítjuk meg a rárakódott szennyeződéstől (a zsinórsüllyesztésnek is ez a mozdulata). A feladat elvégzéséhez, szükségünk van, egy különleges zsinórsüllyesztő folyadékra - ezt helyettesíthetjük mosogatószeres vízzel, amit egy pumpás, tároló edénybe öntünk. Tudni illik, hogy tavakban is van vízmozgás. A szél tolja a víz felső részét, alul, pedig ellentétesen áramlik vissza. Lassan áramló csatornának kell felfogni, tavainkat. Ezt megértve tudjuk, etetésünket pontosan kivitelezni és csalinkat a legjobb helyen felkínálni. Többek között a zsinór merítésére is ezért van szükség. Ha a felszínen marad, hamar elvontatja a víz mozgása, míg a felszín alatt, tovább marad, számunkra jó helyzetben.